کعبه دل

خدا اینجاست خدا در قلب انسان هاست

کعبه دل

خدا اینجاست خدا در قلب انسان هاست

دین و سیاست در آمریکا

به قول مدرس" سیاست عین دیانت ماست و دیانت عین سیاست ما" و اما جرج بوش چه طور از این اصل بهره ی لازم را برده است.

نزدیک به 79 درصد از جمعیت آمریکا مسیحی می باشند که عمدتا در زمان تسلط کشورهای اروپایی بر آمریکا گسترش یافت. در این میان کشورهای شمال اروپا مانند انگلیس مروج پروتستان وکشورهای فرانسه، اسپانیا و ایرلند مروج کاتولیک در آمریکا بودند در قانون اساسی آمریکا بر بی طرفی جامعه مدنی نسبت به دین تاکید شده است.

توسل به دین در دوره ریاست جمهوری بوش

دوره دوم ریاست جمهوری جرج بوش در حالی رو به اتمام است که بنابر نظر تحلیلگران سیاسی وی بیش از هر رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا تلاش نمود تا اعتقادات دینی خود را درتصمیمات سیاسی دخیل نماید. وی مکررا، از گرایش های دینی و مذهبی خود سخن گفته است. بوش معتقد است که از سوی خداوند برای اصلاح جهان ماموریت دارد و در دیداری که اوایل سال 86 با سران فلسطین داشته، اعلام نمود که او حل مسئله خاورمیانه را وظیفه ای الهی و دینی می داند و خدا از او خواسته است که این ماموریت را به انجام برساند.

بوش در میان 42 رئیس جمهور گذشته آمریکا بیشترین بهره برداری از عامل مذهب در پیشبرد و توجیه سیاستهای خود نموده است. وی در سخنرانی های خود مکررا از اینکه چگونه اعتقاداتش به مسیح توانسته زندگی وی را متحول نماید سخن گفته و بارها بر قدرت ایمان و اعتقاداتش نه تنها برای تنظیم خانواده بلکه برای مدیریت کشور تاکید نموده است.

حادثه 11 سپتامبر با توجه به ابعاد آن و شوک وارد شده بر مردم زمینه مناسبی را برای بوش و مشاورین وی برای تلفیق سیاست با مذهب آنگونه که سیاست خارجی بوش را توجیه نماید بوجود آورد. دفاع از گسترش آزادی، ماموریت داده شده به آمریکا از سوی خدا، کشور منتخب خدا بر روی زمین و خیر و شر از جمله اصلاحات و واژه هایی می باشند که بوش به طور مکرر از آنها استفاده نموده است.

بوش در سخنرانی خود در دو هفته پس از 11 سپتامبر می گوید: کسانی که مرتکب این جنایت شدند مردمی شرور هستند که ایدئولوژی خاصی ندارند. آنها متعلق به گروه سیاسی قانونی هم نمی باشند و تنها کاری که از عهده آنها بر می آید شرارت است و ما (آمریکا) به عنوان کشور خیر و خوبی ها آنان را شکار می کنیم.

جرج بوش قبل از حمله به عراق بار دیگر برای توجیه جنگ مردم آمریکا متوسل به مذهب می شود و در سومین سخنرانی سالانه خود در کنگره ضمن طرح ادعای خود در مورد وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، صدام حسین را عنصری شرور معرفی نموده و اینچنین ادامه می دهد: ما با اطمینان به پیش می رویم چرا که تاریخ کشور آمریکا را مورد خطاب قرار داده است آزادی که آمریکا به دنیا ارزانی می دارد هدیه خداوند به بشریت است. ما ادعا نمی کنیم که از همه مشیت خداوند با خبریم اما امیدمان تنها به اوست.

ادعای بوش در اینکه آمریکا از جانب خدا برای بسط و گسترش آزادی( بر اساس تعریف آمریکایی آن) ماموریت یافته است بر پایه چند مفروض شکل گرفته است:

الف- آزادی حق همه افراد بشریت است

ب- خداوند آمریکا را به توسعه آزادی در دنیا فرا خوانده و آمریکا نیز با شجاعت این ماموریت خطیر را پذیرفته و این رسیدن به نتیجه اجتناب ناپذیر است

ج- با فرا گیر شدن آزادی، درخواست خدا محقق شده و تاریخ به پایان می رسد.

طی سال های گذشته موضوع نقش مذهب در سیاست یکی از مسائل چالش برانگیز در آمریکا بوده است. عملکرد بوش در توجیه سیاست های غلط و فاجعه بار خود در عراق و خاورمیانه و پیوند آن با آرمان های مذهبی باعث رشد سکولاریزم و دین گریزی در آمریکا شده است.

هر چند در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا این جمهوریخواهان ( بویژه نومحافظه کاران) بوده اند که به طور سنتی از عامل مذهب بیشترین بهره برداری را نموده و سازمان های ایمان محور مانند کلیساها و موسسات خیریه در پیروزی جرج بوش نقش زیادی ایفا نمودند، اما طی یک سال گذشته و در جریان رقابتهای انتخاباتی در آمریکا(انتخابات 2008)، دموکراتها نیز نشان دادند که برای ربودن پست ریاست جمهوری تنها به موضوع ناکامی های بوش در عراق بسنده نکرده و آنان نیز عامل مذهب را نشانه رفته اند. آنان در برنامه های مختلف تلاش نموده تا به مردم آمریکا بگویند که نسبت به کلیدی ترین مسائل مذهبی چگونه فکر می نمایند. هیلاری کلینتون از وجود چند مشاور مذهبی در رقابت های انتخاباتی بهره برد و باراک اوباما نیز تلاش گسترده ای را برای جلب نظر رهبران کلیسا در آمریکا انجام داده

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ح- دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:49 ق.ظ

کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی

ما تو کار خودمون هم موندیم به پر و پاچه آمریکا چسبیدیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد